Feszültség az új anyakór? Van más kiút?

Frissítve: 1 nappal ezelőtt

Minden anya megélt már olyan pillanatot, amikor minden „happy”, és nyugodt, aztán hirtelen átvált egy kapcsoló és elszakad a cérna, felrobban az agy, és kitör a sárkány. Ismerős, ugye? Miért történik mindig minden ugyanúgy? Mit lehet ellene tenni? Tarts velem és 3+1 tippel előzd meg az ilyen rossz pillanatok utáni kéretlen bűntudatot.


Mit jelent az anyaság?

Az anyaság minden nőnek mást jelent. Persze elsőre minden anya a szép részét idézi fel, amikor öröm, boldogság van, figyelem, törődés, feltétlen szeretet. És ha mélyebbre ásunk a cukormáz nélküli részhez? Ezt fel is tettem a csoportomnak és a tagjaink nyíltan, őszintén, tisztán megosztották a másik oldalát is az anyaságnak. Amit ezennel is köszönök nekik.


Az anyaság olykor kőkemény, izzasztó munka is. Ami rengeteg elvárással van fűszerezve. Ezek a rettegett elvárásoknak való megfelelés oly annyira szorongatóak, hogy ha valaki mer a nehézségekről nyíltan beszélni akkor máris az anyatársak szörnyű megbélyegzésével kell szembesülnie. Pedig, ha valóban őszinték akarunk lenni, aki már belépett az anyaság kapuján az jól tudja, hogy vannak pillanatok, amikor visszasírják régi életüket. Az anyaság, olykor „nehéz”, „áldozatvállalás”, „tanítás”, „hullámvasút”, „káosz”, „idegbaj” és „agybaj” is egyben. Ezek után nem csoda, hogy az anyák türelmetlenek, stresszesek, kiabálósok, és feszültek.


A túlfeszült pillanatok mögött

Mikor befeszül az ember, akkor nem csak a lelke, de a teste is átveszi ezt a feszületet. Az egész teste görcsbe rándul, félelem és aggódás lesz úrrá rajta. Közben mintha egy belső démon szállná meg, akinek feladata a sötét gondolatok ordítása: „Ma is el fogtok késni!”, „Ez is a te hibád!”, „Nem tettél meg mindent!”…stb.


Így jól látszik, hogy nem véletlen, ha hirtelen sötét fellegek jelennek meg az addig is túlterhelt, alváshiányos, kimerült, temérdek elvárásokkal küzdő anyák feje felett.


A túlfeszült, ideges, görcsös állapot mögötti érzés általában a „nem tudom irányítani, és ellenőrizni” a dolgokat lapul meg. Az a bizonyos bármi, bármikor, bárhol megtörténhet aggódó állapot. Egy félelem által épített álbiztonságtudat. Olyan, mintha folyton arra készülne a test és a lélek, hogy valami életbevágó katasztrófa fog megtörténni.



Ne higgy nekem, inkább próbáld ki és figyeld meg önmagadat. Amikor kézben tudod tartani a dolgokat, és minden zökkenőmentesen, lazán, nyugodtan megy a saját medrében, akkor nem gyötör az idegesség, a feszültség, a stressz. Nem vagy türelmetlen, helyette minden laza, békés, nyugodt, vidám vagy. Ezt a hangulatot a tested is leköveti. A légzésed lassabb, egyenletes, a pulzusod alacsony, a szád mosolygósabb, a vállad lazább.



Azonban, amikor úgy érzed, hogy nem tudod uralni a helyzetet, akkor hirtelen befeszülsz. A tested átvált készenléti helyzetbe, amiből csak „harcolj” vagy „menekülj” levezetéssel tudsz kilépni. Mint mikor tejet forralsz a tejbegrízhez. Ha nem figyelsz, akkor leég, vagy kifut (vagy gyakran mindkettő egyszerre). Ahogy a tej utat talál magának, úgy a vörös köd gőze is utat fog találni vagy kirobban és harcba lép. Felemeled a hangodat, összeszorítod a fogadat, nagyot ütsz a falba. Ha pedig a menekülést választod, akkor úgy érzed, hogy egyedül akarsz lenni, gyámoltalanná válsz, erőtlenség és levertség lesz úrrá.


Ez a készenléti, túlgörcsös állapot rettentő fárasztó, mert kimeríti testet és lelket egyaránt, leszív abból a kevés energiából, ami egy anyának egyáltalán marad a mindennapi mókuskerék mellett.


Mi köze ennek a gyötrő állapotnak az önbizalomhoz?

Az önbizalom egy tanult képesség, ami nem a nőkkel születik. Nem a személyiségük stagnált, bekövezett állapota. Hanem egy folyamat, ami elsajátítható, erősíthető és továbbfejleszthető. Ha valaki úgy érzi, hogy nem ura az életének, akkor az nem bízik eléggé önmagában és a saját, meglévő képességeiben.


Kételkedik, hogy van-e hozzá probléma megoldó képessége, tehetsége és belső értéke, hogy tudjon megfelelően, jobban cselekedni, mint a megszokott módon. Fél, hogy nem képes uralkodni a saját érzelmein, a környezetén és mások felett. Fél szembenézni önmaga eshetőségén. Hiszen, ahhoz hogy tudja mi zajlik önmagában kell egy nagyfokú nyitottság önmaga felé. Nem pedig az érzelmek bezárása, elzárása, szőnyeg alá söprése. Elfogadás önmaga sebezhetőségének, és annak, hogy követ el hibákat, nem csinál mindent tökéletesen, ahogy egy robotnak kellene.

Ha ezen sikerül túllendülni és megélni a nehezebb érzéseket, akkor már csak egy lépés kell az elfogadáshoz és az önmagába vetett hit megerősítésben. Ami maga az önbizalom.


Hogyan tehetsz önmagad boldogabb, nyugodtabb, türelmesebb, lazább állapotodért?


Végezz rendszeres testmozgást

Ha lelkileg kimerültél, merítsd le a testedet is. Csinálj bármit, amitől felszökik a pulzusod. Akár otthon a kanapén, a gép előtt ülve egyszerűen csak állj fel, ugrálj, táncolj, guggolj, emeld fel a kezed. Persze a legjobb, ha legalább hetente 1-szer vagy 2-szer rendszeresen tornázol, edzel, futsz, biciklizel, bármi, ami megizzaszt és kiűzi testedből a stressz bennrekedt felesleges energiáját. Paradox módon a kimerültség enyhítésének legjobb módja egy fárasztó nap után, ha lendületes aerobik gyakorlatokat végzel. Ez persze kisgyermek mellett nehezen kivitelezhető, de nem lehetetlen.

Légy ura a helyzetnek, de ne mindig

Lazítsd el a testedet és vele lazul az elméd is

+1 tutit tipp

Mit tehetsz még magadért?


Kattints és, nézd meg a videót (a videó megtekintéséhez csatlakozz az Önbizalom Plusz Női Önbizalom Növelő Klub facebbok csoporthoz, ahol minden héten 15 perces lelki zsírégőtő program vár) és a végén találsz egy szuper jó tippet, amit akkor is használhatsz, ha nincs kedved futni, nincs kedved főzni, nincs kedved…folytasd, de biztosan jó lesz rá.


Mondd el, írd meg véleményedet a csoportban a videó alatt. Kíváncsi vagyok rá. Csatlakozz magabiztosság tanuló női közösségünkhöz.






Ha pedig szeretnél saját problémádra saját, örömtelibb megoldást kidolgozni kattints ide.



Szeretettel várlak


Dániel Erika


megoldásorientált önbizalom edző coach


mobil: 06-30-820-2788


e-mail: erika@hosnocoaching.hu



38 megtekintés0 hozzászólás